Select Page

Kisah Bitcoin Pizza Day adalah salah satu kisah paling bersejarah dalam dunia cryptocurrency dan teknologi Blockchain, walaupun anda sedia maklum mengetahui harga pizza Bitcoin tetapi fakta ini mungkin mengejutkan anda.

22 Mei kini dikenali sebagai Hari Pizza Bitcoin, peristiwa berlaku pada tahun 2010 apabila barangan di dunia nyata buat pertama kalinya dibeli dengan wang kripto pertama yang terdesentralisasi dan diraikan sebagai salah satu hari percutian.

Namun seperti setiap hari percutian, samaada Hari Kesyukuran atau Hari Valentine, Hari Pizza Bitcoin mungkin lebih banyak menyebut tentang mereka yang merayakannya hari ini daripada mana-mana fakta sejarah sebenarnya. Memang, masih ada yang melihat percutian itu sebagai sejarah atau bahkan ada yang bertentangan dengan nilai-nilai komuniti Bitcoin.

Yang sebenarnya ialah pada bulan Mei 2010, Bitcoin mempunyai ekonomi yang sangat kecil, tetapi berkembang di mana bitcoin masih diperdagangkan secara besar-besaran dan di beberapa bursa kecil.

Bersemangat untuk mendorong perbatasan perdagangan Bitcoin supaya boleh pergi lebih jauh, Laszlo Hanyecz, seorang pemaju dan pelombong awal Bitcoin, menyatakan bahawa dia bersedia dan membayar 10,000 BTC untuk dua pizza sekiranya ada sesiapa bersedia membawanya ke perdagangan.

Pada masa itu salah seorang pengguna Bitcoin Jeremy “Jercos” Sturdivant bersetuju dengan syarat Laszlo Hanyecz dan dua pai Papa John akan tiba di rumah Hanyecz tidak lama kemudian. Sejarah tercipta – tetapi beberapa fakta yang menyokong telah lama hilang.

Untuk menghormati ulang tahun ke-11 Bitcoin Pizza Day, kami telah mengumpulkan senarai fakta yang kurang terkenal mengenai Bitcoin Pizza Day ini.

Jika ikutkan harga Bitcoin pada masa saya menulis artikel ini, kedua-dua pizza tersebut bernilai $398,902,388.

Baca Juga : Apa itu Cryptocurrency

Berikut Adalah Senarai Fakta Buat Korang

1) 10,000 BTC BERNILAI $41 PADA MASA PEMBELIAN
Walaupun data mengenai ekonomi Bitcoin awal semakin sukar didapatkan, menurut pengguna Bitcoin ender_X, Hanyecz mungkin telah memperdagangkan bitcoinnya dengan pertukaran dolar As kira-kira $41. Sekiranya angka ini tepat, yang meletakkan harga per bitcoin kira-kira $0.004 pada masa pembelian.

2) HANYECZ HARUS MENUNGGU 4 HARI UNTUK DAPATKAN PIZZANYA
Tentu, tidak begitu mengagumkan kerana Satoshi menunggu hampir 11 bulan untuk bitcoin menetapkan harga, tetapi jika mengikut standard penghantaran makanan konvensional, Hanyecz sepatutnya menunggu pesanannya sebentar sahaja.

Sebenarnya, Hanyecz pertama kali menyiarkan di forum Bitcoin.org pada hari Selasa, 18 Mei, beliau menulis:

“Saya akan membayar 10,000 bitcoin untuk beberapa pizza .. seperti mungkin 2 yang besar sehingga saya mempunyai beberapa baki untuk keesokan harinya. Saya suka mempunyai baki pizza untuk makan kemudian … Sekiranya anda berminat, beritahu saya dan kami dapat menyelesaikannya. “

Walaupun begitu, dia akhirnya tidak mendapatkan pizza hingga Sabtu. Menjelang hari Jumaat, beberapa bahkan diminta untuk menghubungi kesihatan Hanyecz, dengan pengguna BitcoinFX bertanya apakah dia “lapar.”

“Saya rasa akan menarik sekiranya saya mengatakan bahawa saya membayar pizza dalam bitcoin,” jawab Hanyecz.

Jercos akan membantunya menyelesaikan penghantaran pada keesokan harinya, urus niaga berlangsung sekitar jam 2:16 pm EST, menurut rekod yang disokong oleh Bitcoin Talk.

3) HANYECZ SEBENARNYA BELI LEBIH DARI 2 PIZZA DENGAN BITCOIN
Hanyecz tidak hanya berhenti dengan 2 pizza itu saja, beliau mengulanginya lagi pada bulan Jun, sambil menambahkan pada posnya bahawa perjanjian itu adalah “tawaran terbuka.”

“Saya akan membeli 10,000 BTC untuk 2 pizza ini pada bila-bila masa selagi saya mempunyai dana (biasanya saya mempunyai banyak),” tulisnya pada 12 Jun. “Sekiranya ada yang berminat, beritahu saya.”

Rumor mengatakan bahawa ada pertukaran pesanan pizza lain, dan ada beberapa bukti yang mengisyaratkan ini mungkin berlaku, dengan Hanyecz menutup tawaran terbuka pada bulan Ogos.

“Baiklah, saya tidak menyangka ini akan menjadi sangat popular tetapi saya tidak mampu terus melakukannya kerana saya tidak dapat menghasilkan ribuan syiling sehari lagi,” tulisnya. “Terima kasih kepada semua orang yang telah membeli saya pizza tetapi saya agak tidak lagi melakukan ini sekarang.”

Itu belum lagi dia meletakkan masa lalu membeli pizza di belakangnya sepenuhnya. Pada tahun 2018, Laszlo menjadi orang pertama yang membeli pizza melalui Lightning Network, walaupun pada masa itu dia hanya membayar 0.00649 BTC.

Baca Juga : Apa itu Chainlink

4) JERCOS JUAL SEMUA BITCOINNYA
Ketika percutian Bitcoin Pizza Day meningkat, tidak lama sebelum Jeremy “Jercos” Sturdivant kembali menjadi perhatian. Dia memberikan satu-satunya wawancara ke laman web “Bitcoin Who’s Who” pada tahun 2015, iaitu 5 tahun selepas peristiwa perdagangan Bitcoin dengan 2 keping pizza.

Berkongsi mengenai kekecewaan disaat itu, Sturdivant mengatakan pada masa itu “mata wang adalah bermaksud untuk dibelanjakan,” 10.000 BTC yang diterimanya membuatkan ekonominya kembali dengan cepat yang mana pada mana itu bernilai sekitar $400 secara keseluruhan dari nilai asal $41.

“Sememangnya akan selalu ada orang yang menambun crypto, berusaha untuk menjadi kaya dan sebilangan besar orang menjadi cukup kaya, tetapi mereka tidak akan berjaya seperti itu tanpa pertumbuhan ekonomi yang memungkinkannya,” katanya, sambil menyatakan bahawa dia merasakan Bitcoin dimaksudkan akan lebih mirip dengan PayPal atau Stripe.

5) BITCOIN PIZZA DAY PADA MULANYA TIDAK DIRAYA
Walaupun Bitcoin Pizza Day terkenal sekarang, rekod mengenai perayaan jarang berlaku sebelum tahun 2014. Itu tidak menghairankan, kerana sebelum tahun 2013 kesedaran mengenai Bitcoin adalah sangat rendah.

Nampaknya kisah Hanyecz dipopularkan sebahagiannya oleh artikel New York Times dan kemudiannya disemarakkan pada tahun 2014 oleh blogger dan tweet dari pemegang twitter @Bitcoin.

Oleh kerana harga bitcoin, kemudian menguji $1,000 kisah itu tersebar di A.S., dengan kedai media utama seperti ABC News bergabung dengan TechCrunch, Slate dan The Wall Street Journal dalam mempopularkan transaksi.

Namun, seperti yang dipamerkan di pos WSJ ada sedikit kecenderungan yang diambil segelintir mereka yang berpegang kepada sistem tradisional memarahi “pengumpul bitcoin” yang ingin menggunakan teknologi sebagai simpanan nilai berbanding dengan kaedah pembayaran kewangan tradisional, ketegangan antara kedua jenis pengguna ini (Coiner vs No Coiner) masih berterusan hingga ke hari ini,

6) BITCOIN PIZZA DAY BUKAN “BITCOIN HOLIDAY” YANG PERTAMA
Bitcoiners telah membuat percutian hampir sepanjang teknologi itu ada, tarikh peringatan pertama yang ditetapkan ialah pada tahun 2011.

Pada masa itu, pengguna Bitcoin ingin menandakan hari hilangnya pencipta Bitcoin Satoshi Nakamoto, yang mengundurkan diri dari peranannya sebagai ketua projek dan Bitcoiner telah bersepakat menyatakan 28 April 2011 adalah hari peristiwa “Hari Satoshi Hilang.”

“Saya mencadangkan agar kami membuat percutian bitcoin untuk menghormati pengasas tanpa nama legenda kami dan memerhatikan hakikat bahawa komuniti bitcoin akan baik-baik saja setelah pencipta bitcoin pergi,” catatan oleh pengguna Kiba pada masa itu.

Walaupun Bitcoin Pizza Day berlaku sedikit lebih awal, ia memerlukan sedikit masa untuk menjadi percutian, kemungkinan besar kerana harganya belum benar-benar naik. Perlu diingat juga bahawa Bitcoin Pizza Day dalam beberapa cara nampaknya bertepatan dengan naratif “Bitcoin untuk pembayaran” yang didorong oleh perniagaan industri dari tahun 2014 hingga 2016.

7) ANDA BOLEH MASIH LIHAT GAMBAR PIZZAS BITCOIN YANG SEBENAR
Tertanya-tanya seperti apa pizza berjuta-juta dolar itu? Tidak hairan lagi.

Terima kasih kepada minat Hanyecz untuk fotografi, kami mempunyai rekod mengenai bagaimana pai mahal ini kelihatan ketika mereka dimakan pada tahun 2010.

Hanyecz menyiarkan sebanyak lima gambar makanannya, yang nampaknya mempunyai pelbagai jenis topping tradisional, termasuk zaitun, jalapeños, keseluruhan tomato dan banyak lagi.

3 benda ni diperlukan utk semua org yg nk mahir ttg sesuatu perkara:
1. Ilmu asas sampai advance.
2. Guru yg berpengalaman. Bukan cakap kosong dan hanya teori tapi dah lalui pelbagai cycle dlm bidang yg ingin diceburi dan guru yang sentiasa upgrade ilmunya dari semasa ke semasa sesuai dgn keadaan terkini.
3. Praktikal sampai faham ilmu yg diajar.
Semua perkara ini ada pada tuan Mayee Nazrich. Pegilah berguru dgn beliau. Tak sesat. All covered. In sha Allah.
100%, 200%, 1000% profit. Sy dah tgk semua tu dlm portfolio sy.

Zuraidi Zainol Alam

Itu dia serba sedikit perkongsian berkenaan dengan Bitcoin Pizza Day, Kita sepatutnya berterimakasih kepada Laszlo Hanyecz diatas apa yang beliau lakukan 11 tahun dahulu, jika beliau tidak membuat pembelian tersebut, hari ini kita tidak tahu samaada Bitcoin masih relevan atau tidak atau mungkin ada orang lain yang membuat pembelian menggunakan Bitcoin. Wallahualam.

Kepada yang berminat untuk mendalami ilmu kripto, boleh baca kat sini >>>

<<< Back

Photo & Sumber : Philippine Professionals & bitcoinmagazine

error: Content is protected !!