Select Page

Asalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua follower MyCryptoversity yang saya sayangi dan dirahmati Allah sentiasa. Dalam segmen pendidikan kali ini saya ingin berkongsi tentang Hard Forks & Soft Forks.

Sekiranya korang telah membiasakan diri dengan hubungan antara blockchain dan cryptocurrency, maka korang mungkin juga pernah mendengar istilah “Forks” atau “Garpu.” Untuk lebih memahami apa itu Fork, adalah penting untuk mengetahui dua jenis Fork: lembut (soft fork) dan keras (Hard Fork). Masing-masing menunjukkan dua kes berasingan yang sangat penting bagi dunia blockchain dan cryptocurrency secara keseluruhan.

Oleh itu, jom kita selami apa itu forking, mengapa garpu lembut dan keras sangat penting dan bagaimana kaitannya.

Terminologi

Forking: “Fork” atau “Forking” secara amnya bermaksud sejenis peningkatan atau kemas kini perisian yang dilakukan sedemikian rupa sehingga membuat versi blockchain alternatif, meninggalkan dua blockchain untuk berjalan serentak pada bahagian yang berlainan dari rangkaian.

Blockchain: Cara termudah untuk memahami blockchain adalah memikirkannya sebagai rekod pertukaran maklumat yang telus dan terus dikemas kini melalui rangkaian komputer peribadi, sistem yang tidak dimiliki sepenuhnya oleh siapa pun. Ini menjadikannya terdesentralisasi dan sangat sukar bagi sesiapa sahaja untuk menggodam atau merosakkan sistemnya sendiri, cukup menjamin kesahihan dan kepercayaan penuh pada setiap pertukaran maklumat.

Hard Fork: garpu keras adalah perbezaan tetap dari versi blockchain sebelumnya, dan node yang menjalankan versi sebelumnya tidak akan lagi diterima oleh versi terbaru. Ini pada asasnya membuat garpu di blockchain: satu jalan mengikuti blockchain yang baru, yang ditingkatkan dan jalan yang lain berterusan di sepanjang jalan lama.

Soft Fork: Garpu lembut (atau kadang-kadang softfork) adalah perubahan pada protokol perisian di mana hanya blok / transaksi yang sah sebelum ini yang dibuat tidak sah. Oleh kerana node lama akan mengiktiraf blok baru sebagai sah, softfork serasi ke belakang. Garpu jenis ini hanya memerlukan peningkatan sebahagian besar pelombong untuk menguatkuasakan peraturan baru, berbanding dengan garpu keras yang memerlukan semua nod untuk meningkatkan dan menyetujui versi baru.

Open Source: Secara umum, sumber terbuka (open source) merujuk kepada program yang kod sumbernya tersedia untuk digunakan atau diubahsuai sesuai yang dilihat oleh pengguna atau pembangun lain. Perisian sumber terbuka biasanya dikembangkan sebagai kerjasama awam dan disediakan secara bebas.

 Jadi, biasakan lah diri korang dengan terma – terma ini untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai bagaimana garpu lembut dan keras berfungsi.

Apa Itu Forks?

Sebelum kita dapat mengetahui perbezaan antara garpu lembut dan keras, Jom mari kita bahas apa yang pertama sekali berlaku. Seperti yang telah saya sebutkan sebelumnya, forking adalah sejenis peningkatan atau kemas kini perisian yang dilakukan sedemikian rupa sehingga membuat versi blockchain alternatif, meninggalkan dua blockchain untuk berjalan serentak pada bahagian rangkaian yang berlainan. Analisis lebih lanjut akan menunjukkan bahawa terdapat dua jenis garpu: lembut dan keras. Setiap jenis garpu ini mempunyai sifat yang berbeza yang secara signifikan mengubah cara rangkaian blockchain dijalankan.

Garpu boleh dihasilkan dari dua peristiwa yang berbeza. Garpu tidak disengajakan berlaku sekiranya kemas kini duit syiling tidak benar-benar serasi. Orang yang menggunakan versi perisian yang berbeza membuat dua lejar berbeza – satu dari versi yang lebih lama dan satu dari versi yang lebih baru. Dalam keadaan ini, pengembang duit syiling mesti segera menghilangkan pepijat yang menyebabkan ketidaksesuaian dan memutuskan bagaimana menggabungkan rantaian blok yang berbeza.

Secara keseluruhan, forking boleh menjadi peristiwa yang cukup menegangkan kepada komuniti cryptocurrency kerana ia sering meningkatkan risiko yang berkaitan dengan duit syiling itu. Oleh kerana pelabur duit syiling mempertimbangkan risiko ini, ada yang memilih untuk menjual untuk mengelakkan masalah. Semasa acara garpu, nilai syiling sering jatuh. Sekiranya garpu meletakkan risiko jangka panjang aset itu berisiko, penurunan nilai ini adalah wajar. Sebaliknya, jika garpu akhirnya meningkatkan kestabilan dan struktur aset melalui penambahbaikan kod, garpu sebenarnya boleh menjadi peluang membeli yang sangat baik.

Forking pada dasarnya adalah kemas kini perisian yang menyebabkan rangkaian blockchain terbahagi kepada dua yang berbeza: satu untuk rangkaian baru dan satu untuk rangkaian baru yang berjalan serentak. Ini biasanya merupakan peristiwa tertekan dalam komuniti crypto bagi pelabur yang tidak mahu menangani penurunan harga yang tidak diingini.

Baca Juga : Airdrop Cryptocurrency – MyCryptoversity

Soft Fork “Garpu Lembut”

Jenis garpu pertama yang ada adalah garpu lembut, yang seperti yang kita sebutkan sebelumnya, ia adalah perubahan pada protokol perisian di mana hanya sebahagian besar penambang yang perlu melakukan peningkatan untuk menguatkuasakan peraturan baru, berbanding dengan garpu keras yang memerlukan semua node untuk ditingkatkan dan bersetuju dengan versi baru.

Garpu lembut adalah bagaimana perubahan besar kadang-kadang ditambahkan ke perisian blockchain, itulah sebabnya ia adalah alat yang sangat penting. Walau bagaimanapun, mereka tidak begitu menarik bagi pelabur, kerana kedua-dua cara hasil akhirnya adalah satu rantai. Tidak ada rantai baru dan berasingan untuk memberi para pelabur aset tambahan yang boleh diberi ganjaran melalui garpu keras.

Sebaliknya, garpu lembut yang berjaya dan memperkenalkan ciri baru yang menarik dapat mempengaruhi harga aset dengan ketara. Kegagalan garpu lembut boleh memberi kesan sebaliknya, jadi tetap penting untuk mengawasi garpu keras dan lembut walaupun korang seorang pelabur biasa. korang tidak perlu memahami selok-belok kod tersebut, tetapi korang ingin memahami sebab-sebab mengapa garpu dibincangkan dan cara-cara garpu yang keras atau lembut dapat mempengaruhi pelaburan korang.

Soft fork memperkenalkan kemas kini perisian baru ke rangkaian blockchain yang ada tanpa membuat yang sama sekali baru. Pelabur mungkin lebih suka garpu keras kerana penciptaan rangkaian baru bermakna mereka akan menerima aset tambahan.

Hard Forks “Garpu Keras”

Sebaliknya, garpu keras mewujudkan perbezaan tetap dari versi blockchain sebelumnya dan nod yang menjalankan versi sebelumnya tidak lagi dapat diterima oleh yang terbaru. Pada asasnya, rangkaian blockchain baru dibuat berdasarkan jaringan yang ada yang berbeza dengan jaringan garpu lembut kerana masih menghasilkan satu rangkaian.

Garpu keras boleh menjadi berita baik bagi pemegang duit syiling yang ada yang biasanya diberikan aset pada rantai baru sesuai dengan apa yang mereka ada pada rantai asal, semuanya tanpa kehilangan aset mereka dari yang asal.

Sebagai contoh, ketika BCH bercabang dari BTC, pemegang Bitcoin menyimpan Bitcoin mereka. Mana-mana pengguna yang mempunyai Bitcoin sebelum blok itu boleh menuntut jumlah BCH berkadar di rantai BCH. Dengan kata lain: garpu keras berpotensi bermaksud wang percuma.

Tetapi garpu keras juga boleh merosakkan, kerana mereka memecahbelahkan komuniti projek, sering kali sebagai hasil perbalahan memecahbelahkan mengenai perubahan yang dicadangkan. Apabila Bitcoin Cash dikeluarkan dari Bitcoin, kedua-dua belah komuniti semakin panas terhadap apa yang harus dilakukan. Ini boleh memberi kesan negatif pada harga satu atau kedua-dua aset berikutan garpu, itulah sebabnya garpu keras cenderung jauh lebih dramatik dan kuat dari segi kesannya.

Garpu keras membuat rangkaian blockchain yang sama sekali baru dengan yang asal, kerana kemas kini tidak dapat diselaraskan dengan seseorang yang masih beroperasi pada yang asli. Bagi pelabur, ini sebenarnya boleh menjadi kaedah yang baik untuk memperoleh lebih banyak aset kerana garpu keras biasanya menghasilkan pengumpulan syiling baru dari rangkaian baru.

“Alhamdulillah. Simpanan saya dan duit raya anak anak dalam Bitcoin dan Ethereum mmg berbaloi. Saya bukan investor, saya cuma beli sedikit2 dan simpan. Kita urus duit kita sendiri, tak tahu boleh belajar. Saya sangat rekomen Cikgu Mayee Nazrich. Crypto currency terbaik. Dan cara penerangan Tuan Mayee simple dan dia sentiasa berusaha untuk bantu menjawab dan bimbing apa2 yang kita tak tahu.”

Pn. Adriana Omar

Kesimpulannya

Sekarang setelah korang memahami perbezaan antara garpu lembut dan keras, saya harap korang dapat memperoleh pemahaman yang lebih baik mengenai cara kerja penempaan secara keseluruhan. Walaupun ini kelihatan seperti konsep teknikal yang hanya mempengaruhi bahagian blockchain spektrum, pelabur kripto juga harus mengetahui apa yang diperlukan untuk mereka kerana mereka juga dapat memanfaatkan garpu keras. Sebagai contoh, keseluruhan rangkaian Bitcoin Cash dihasilkan dari garisan keras rangkaian Bitcoin, yang merupakan peristiwa yang sangat penting untuk difahami dari perspektif teknikal dan kewangan. Oleh itu, untuk melangkah ke hadapan, penting untuk diingat betapa besarnya garpu bagi pemaju dan pelabur.

Seperti biasa, Ini bukan nasihat pelaburan kewangan, sehingga kita berjumpa lagi di posting akan datang. Saya doakan semoga anda kaya berjaya dunia akhirat!

#DukKampungTakpeJanjiAdaCrypto

Selamat melabur!

Adakah korang pernah melabur dalam aset yang melalui garpu?
Beritahu saya dalam komen dibawah!

<<< Back

error: Content is protected !!