Select Page

Sudah tiba masanya untuk mengambil bitcoin dengan lebih serius sebagai aset yang boleh dilaburkan, kata Goldman Sachs.

“Bitcoin kini dianggap sebagai aset yang boleh dilaburkan. Ia mempunyai risiko tersendiri, sebahagiannya kerana masih baru dan melalui fasa adopsi,” kata Mathew McDermott, ketua aset digital global Goldman Sachs, dalam penyelidikan baru. “Dan ia tidak berlaku seperti yang diharapkan seseorang secara intuitif berbanding aset lain yang diberikan analogi dengan emas digital; sehingga kini, ia cenderung lebih selaras dengan aset berisiko. Tetapi pelanggan dan  sebahagian besarnya menganggapnya sebagai aset baru kelas, yang terkenal — tidak jarang kita dapat menyaksikan kemunculan kelas aset baru. “

Walaupun terdapat cap kelulusan Goldman untuk bitcoin (BTC-USD) dan cryptocurrency lain telah memperdagangkan sesuatu seperti saham biasa syarikat atau bon yang boleh dipercayai pada bulan Mei. Sebenarnya, jika bitcoin dianggap sebagai kelas aset baru, ia mempunyai banyak persamaan dengan satu zone di pasaran saham: saham sen yang sering berubah-ubah yang melihat banyak perubahan pada berita paling kecil.

Harga Bitcoin terus berada di bawah tekanan besar pada hari Ahad lalu, menjunam lebih dari 15% oleh perdagangan petang. Pada harga $ 32,652, harga bitcoin telah jatuh sekitar 50% dari puncak pertengahan April $ 64,829. Ether kehilangan 18% lagi pada hari Ahad, menjadikan penurunan dari paras tertinggi sepanjang masa pada bulan ini menjadi sekitar 60%. Pagi Isnin pagi, crypto pulih sedikit.

‘Kebimbangan utama adalah tindakan pengawalseliaan yang tidak konsisten ‘

Pembetulan harga yang serius dalam pasaran crypto muncul di tengah-tengah berita negatif yang kebanyakannya dilakukan oleh pegawai kerajaan di seluruh dunia.

Pada hari jumaat lali, pihak berkuasa di China mengatakan bahawa perlu untuk menindak laku perlombongan dan perdagangan bitcoin untuk mengehadkan risiko pelaburan.

Sementara itu, Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell mengatakan dalam pembentangan minggu lalu badan itu akan meneruskan kerjanya pada dolar digital. Sebarang dolar digital kemungkinan akan mempengaruhi sentimen kenaikkan harga bitcoin dan kripto lain.

“Fungsi ekonomi kita yang efektif mensyaratkan bahawa orang memiliki kepercayaan dan keyakinan bukan hanya pada dolar, tetapi juga di rangkaian pembayaran, bank, dan penyedia perkhidmatan pembayaran lain yang memungkinkan wang mengalir setiap hari,” kata Powell. “Fokus kami adalah untuk memastikan sistem pembayaran yang selamat dan efisien yang memberikan faedah luas kepada isi rumah dan perniagaan Amerika sambil juga menerapkan inovasi.”

Goldman’s McDermott mengakui peraturan ruang kripto sangat besar sebagai risiko penting untuk kenaikan harga.

“Keprihatinan utama adalah tindakan pengawalseliaan yang tidak konsisten di seluruh dunia yang menghalangi pengembangan ruang crypto lebih lanjut, atau kemampuan entiti yang lebih terkawal untuk terlibat di dalamnya. Rasanya nada pengawalseliaan telah berubah lebih membina, tetapi saya pasti tidak akan mahu berpuas hati, “kata McDermott.

Walaupun menghadapi risiko seperti itu, McDermott mengatakan bahawa pelanggan institusi tetap berminat untuk menambahkan beberapa bentuk pendedahan kripto kepada portfolio.

Baca Juga : 36% Pelabur Institusi Sudah Memilki Aset Crypro – Laporan Boomshell

“Secara keseluruhan, perbincangan dengan klien institusi berkisar mengenai bagaimana mereka dapat mempelajari lebih lanjut mengenai topik tersebut dan mendapatkan akses ke ruang tersebut – berbanding dengan pertanyaan mengenai apa itu bitcoin atau cryptocurrency – yang sebenarnya merupakan topik utama beberapa tahun yang lalu. Tetapi di luar itu, pengurus aset dan dana makro berminat sama ada crypto sesuai dengan portfolio mereka atau tidak, dan jika demikian, bagaimana mendapatkan akses ke salah satu fizikal – dengan memperdagangkan instrumen spot pada blockchain – atau pendedahan melalui jenis produk lain , biasanya niaga hadapan, “jelas McDermott. “Dana lindung nilai, mungkin tidak mengejutkan, lebih aktif di ruang ini, dan sangat berminat untuk memperoleh keuntungan dari permainan likuiditas struktural yang ada di pasar – memperoleh asas antara jangka panjang baik fizikal atau instrumen yang memberikan akses secara langsung ke aset asas dan kekurangan masa depan. “

“Alhamdulillah walaupun baru sahaja berguru dengan tn Mayee Nazrich telah byk portfolio sy mencapai 100% dalam tempoh yang singkat kerana kualiti fundemental crypto pilihan tersebut.Malah ada yang mencecah 1000% lebih melalui hint yang cgu berikan dalam page shj..Semoga cikgu dikurniakan kesihatan yg baik dan dapat menolong lebih ramai lagi orang yang berminat dengan sektor crypto ini dengan pemahaman ilmu yang sebenarnya. Terima kasih cikgu Mayee”

Izzat Mustapha

Perunding Hartanah

Pandangan Penulis :

Masa Bitcoin mahal, mereka tak ada aset Bitcoin, mereka hentam Bitcoin ( boleh baca sini : https://www.theguardian.com/business/2017/nov/30/bitcoin-is-a-vehicle-for-fraudsters-warns-goldman-sachs-boss )

Selepas weak hand & newbie jual aset crypto akibat berita FUD pasal China banned Bitcoin yang dah berulang rulang sejak 2014 lagi, mereka (Goldman Sachs) kutip beli kat harga bawah, harga murah dan sekarang mereka umum kan Bitcoin adalah aset kelas yang baru 😁 (kelakar tak?)

Lepas ni ramai la yang akan melabur dalam Bitcoin fund Goldman Sachs, sebab mereka rasa ada keyakinan skit bila institusi sendiri yang hodl Bitcoin.

Nampak x game mereka ni ?
Bagi saya mereka macam manipulasi pasaran, manipulasi kepercayaan mereka yang cetek ilmu crypto & Blockchain. Mereka hanya nak selamat kan periuk nasi mereka saja, mereka buat minda masyarakat lebih percayakan mereka daripada percayakan teknologi Blockchain, padahal mereka sebenarnya percayakan teknologi Blockchain, tahu blockchain boleh adalah telus, boleh selesaikan masalah akaun, penipuan dan bermacam lagi salah laku manusia, sebab itu mereka simpan Bitcoin & aset crypto sekarang ini

Anda sepatutnya berfikir seperti mereka sebab anda kan bijak, bukan nya ikut kata mereka macam lembu kena cucuk hidung.

Jadi fikir fikirkan lah..

Disini penting nya ilmu sebelum anda buat sesuatu.
Nak belajar ilmu crypto & blockchain? Boleh rujuk sini >>>

Penafian : Ini adalah pandangan penulis sahaja dan tidak boleh dijadikan sebagai nasihat kewangan.

<<< Back | Photo & Sumber : Yahoo Finance & investorscom

error: Content is protected !!