Select Page

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua follower MyCryptoversity yang saya sayangi dan dirahmati Allah sentiasa. Dalam segmen pendidikan kali ini saya ingin berkongsi tentang Chainlink.

Menghubungkan dunia rantai (on-chain) dan luar rantai (off-chain) telah menjadi masalah yang berterusan untuk industri blockchain-cryptocurrency yang sedang pesat berkembang pada masa ini. Dengan menginovasikan apa yang dikenali sebagai Oracles, Chainlink berjanji untuk menyelesaikan masalah ini dengan baik.

Untuk menjadi relevan secara optimum bagi tujuan penggunaan harian, kontrak pintar berasaskan blockchain, dApps dan aset crypto perlu berinteraksi dengan dunia luar (off-chain). Pertukaran data dan maklumat yang lancar antara mereka adalah suatu keperluan.

Disini lah fungsi Chainlink — rangkaian Oracle yang terdesentralisasi, berfungsi sebagai jambatan on-chain-off-chain yang kuat.

Pada masa penulisan ini dibuat, token LINK berharga $32.80 dengan jumlah marketcap sebanyak $13,771,761,486 bilion.

Baca Juga : Jom Kenali Exchange 1Inch

APA ITU CHAINLINK?

Chainlink diasaskan oleh Sergey Nazarov dan Steve Elis, Chainlink adalah ekosistem yang terdesentralisasi untuk menyalurkan data luaran ke protokol on-chain. Oleh kerana data (terutamanya data semasa) yang memicu kontrak pintar menjadi tindakan, maka lahir lah Chainlink.

Aplikasi bertenaga Blockchain sering mengalami kekurangan prestasi dan kecekapan kerana ketiadaan data off-chain dalam bahasa serasi on-chain Penyelesaian Chainlink adalah ‘middleware’ yang diperkecilkan dengan kepercayaan yang berusaha antara lain untuk mengatasi batasan ini. Dengan berbuat demikian ia memanfaatkan banyak saluran dan sumber data termasuk API dan Suapan.

 

Bagaimana Chainlink Oracles Berfungsi?

Perkara pertama yang pertama, Chainlink adalah ekosistem yang terdesentralisasi. Maknanya? Ia tidak memiliki kontrol terpusat dan oleh itu ia berisiko minimum atau tidak ada risiko gangguan data, korang boleh yakin bahawa data yang diperoleh melalui Chainlink Oracle sangat dipercayai dan tidak dipalsukan.

Sekarang, mari kita jawab soalan yang jelas – apa itu Oracle?
Secara ringkasnya, algoritma mengambil maklumat dari dunia luar dan memberikannya kepada aplikasi dalam talian. Dengan kata lain, Oracle adalah yang membolehkan korang mencetuskan kontrak di rantai dengan acara di luar rangkaian.

Bagaimana ini berfungsi?
Sebagai permulaan, dApp akan memulai permintaan data melalui apa yang disebut Kontrak Permintaan. Pada gilirannya ia akan menghasilkan Perjanjian Tahap Perkhidmatan (SLA) dan seterusnya Chainlink akan mula bertindak. Berdasarkan SLA ini, algoritma Chainlink membuat kontrak tiga peringkat yang merupakan roda gigi utama mesin ini.

Lihat Video : Cara-Cara Trade Di Binance

 

Kontrak Pintar Tiga Lapisan Chainlink

Untuk memudahkan pengagregatan dan pemindahan data tanpa kepercayaan, Chainlink memanfaatkan tiga peringkat kontrak iaitu Kontrak Reputasi (Reputation Contract), Kontrak Pemadanan Pesanan (Order-Matching Contract) dan Kontrak Pengumpulan (Aggregating Contract).

Kontrak Reputasi (Reputation Contract) mengesahkan reputasi dan ketulenan penyedia Oracle berdasarkan sejarah prestasi mereka. Dalam hal ini permintaan yang diselesaikan, masa respons dan jumlah token LINK yang dipertaruhkan adalah merupakan parameter penting. Ini menghilangkan nod yang tidak boleh dipercayai dari proses tersebut sehingga menjunjung tinggi kepentingan pengguna akhir.

Kontrak Pemadanan Pesanan (Order-Matching Contract), seperti namanya perlawanan yang meminta SLA ke Oracle pembidaan terbaik dan terdekat. Selain itu ia juga menyiarkan permintaan data ke rangkaian Oracle Chainlink sehingga dapat ditemukan oleh penyedia.

Kontrak Pengumpulan (Aggregating Contract) mengumpulkan data dari Oracle yang sah (dipadankan), menggabungkannya dan memberikan hasil yang diperlukan kepada dApp yang meminta. Dalam proses ini perisian ‘Chainlink Core’ akan menerjemahkan data dari on-chain ke off-chain dan sebaliknya. Selain itu, ‘Chainlink Adapter’ menulis data yang diproses pada blockchain sehingga menjadikannya tidak berubah.

 

Penggunaan Token $LINK

$LINK adalah token asli Chainlink yang dapat digunakan untuk pembayaran, pertaruhan, perdagangan dan pertukaran. Di bina diatas blockchain Ethereum sebagai token ERC-677, $LINK memperoleh fungsi dari standard token ERC-20.

Dalam proses tersebut, korang perlu membayar data yang korang minta menggunakan $LINK. Pengendali menentukan harga untuk data yang mereka berikan, terutamanya dengan mempertimbangkan dinamik diaantara permintaan-penawaran.

Disebaliknya, pengendali nod perlu mempertaruhkan token $LINK di rangkaian yang mendorong perilaku tidak berniat jahat. Jumlah $LINK yang dipertaruhkan adalah faktor utama pertimbangan untuk Kontrak Reputasi.

Selain menjadi aset dalaman ekosistem Chainlink, $LINK juga merupakan cryptocurrency yang boleh diperdagangkan di pasaran. korang boleh menyimpan token $LINK di wallet crypto korang – seperti Coinbase, Trust Wallet, MetaMask, Ledger S/X dan Trezor dan juga menukarnya dengan fiat atau crypto lain.

Lihat Video : Cara – Cara Setup Wallet MetaMask

“Alhamdulillah.. kelas yang anjurkan sangat sesuai untuk newbie yang nak belajar mengenali dunia kripto dari asas sampai ke advance. From Zero to Hero.. setiap persoalan student akan dijawab sebaik mungkin oleh cikgu Mayee

Mohd Nazif Ismail - Shah Alam

Kesimpulannya

Masalah interaksi on-chain-off-chain ni boleh dikatakan menjepit sayap komuniti blockchain-cryptocurrency global. Dengan memanfaatkan inovasi teknologi ini, saya berpendapat Chainlink memiliki potensi besar dalam sektor ini. Malah ia boleh menjadi sesuatu didalam Decentralized Finance (DeFi).

Baru-baru ini Chainlink telah memperoleh DECO, iaitu oracle yang terdesentralisasi yang dikembangkan di Cornell University, yang mana saya lihat secara nyata ia membuktikan tahap penerimaannya yang semakin meningkat. Pada ketika ini saya boleh mengatakan bahawa Chainlink akan memainkan peranan utama dalam penciptaan masa depan yang terdesentralisasi.

Untuk memiliki $LINK, korang boleh membeli token $LINK dari pertukaran cryptocurrency terkemuka seperti Binance.

Setakat ini saja buat kali ini, semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada korang semua, terima kasih kerana membaca sampai habis dan sentiasa support penulisan saya dan MyCryptoversity.

Sehingga kita berjumpa lagi di segmen yang lain akan datang, saya doakan semoga anda seua menjadi seorang Coiner yang berilmu, kaya berjaya dunia akhirat..aammin.

Hashtag #DukKampungTakpeJanjiAdaCrypto

error: Content is protected !!