Select Page

3 minit bacaan

Kematian pelopor keselamatan komputer dan pelarian antarabangsa John McAfee dilimpahi dengan luahan emosi di Crypto Twitter.

Pembunuhan diri yang dilaporkan oleh pelarian cukai terkenal, penyokong Bitcoin, dan perintis perisian antivirus, John McAfee, telah mendorong pencetus penghormatan dan teori konspirasi hari ini.

Setelah bertahun-tahun mengelak cukai dan pihak berkuasa A.S., mahkamah Sepanyol memerintahkan ekstradisi McAfee hanya beberapa jam sebelum dia ditemui mati, dengan lelaki berusia 75 tahun itu dijangka akan menjalani hukuman seumur hidup di Amerika Syarikat sekiranya dia diekstradisi.

Bekas pekerja dan pemberi maklumat Badan Keselamatan Nasional (NSA), Edward Snowden, mengkritik jangkauan global penguatkuasaan oleh A.S. dan memberi amaran bahawa kematian McAfee tidak akan berakhir menjadi satu-satunya kes kerana “kisah Julian Assange juga boleh mengalami pengakhiran yang sama.” Dia tweet:

“Eropah tidak boleh mengekstradisi mereka yang dituduh melakukan kejahatan tanpa kekerasan ke sistem pengadilan yang tidak begitu adil – dan sistem penjara yang begitu kejam – dimana defendan yang lahir dari negara luar lebih pilih kematian daripada menerimanya.”

Pengasas Cardano, Charles Hoskinson, memuji sumbangan McAfee untuk sains komputer, menggambarkannya sebagai “salah satu orang yang paling enigma dan menarik di ruang cryptocurrency dan sejarah pengkomputeran.” “Dia juga orang yang sangat bermasalah,” tambah Hoskinson, mencatat trauma peribadi McAfee yang didokumentasikan dengan baik dan masalah penyalahgunaan bahan.

“Sebab pembunuhan diri itu nampak jelas – McAfee berusia 75 tahun, dan ekstradisi AS diterima, dia dilihat akan menghabiskan lebih dari 30 tahun penjara, jika disabitkan kesalahan, dan kemungkinannya akan […] nampaknya dia memutuskan untuk memilih mengakhiri hidupnya di penjara Sepanyol dan bukannya di penjara AS. “

Pengaruh Bitcoin dan podcaster Anthony Pompliano mengingati McAfee sebagai “baik, lucu, dan sangat cerdas,” berkongsi gambar dirinya bersama perintis anti-virus dan isterinya Janice Dyson, menggunakan peluru berat dari rumah bot yang digunakan pasangan itu untuk menghindari pihak berkuasa selama bertahun.

Kim Dotcom, seorang usahawan internet yang memperjuangkan sendiri tuntutan ekstradisi dari New Zealand melalui rangkaian perkongsian failnya, Megaupload, meratapi penyalahgunaan dadah McAfee yang meragut potensinya sendiri, dengan menyatakan:

“Seorang pelopor dalam keselamatan data. Saya selalu menganggap dia terlalu keras berpesta, seharusnya menghindari ubat-ubatan dan fokus menggunakan akal budinya untuk selamanya. Ketika dia memiliki akal sihat, kesemuanya adalah tentang kebebasan. “

QAnon dan teori konspirasi
Walaupun wakil undang-undang McAfee sendiri di Sepanyol, memberitahu Reuters bahawa McAfee telah menggantung dirinya daripada menghadapi hukuman penjara, internet meramalkan teori konspirasi dengan menegaskan bahawa McAfee tidak mati dengan sendirinya.

Kemaraan sejurus selepas kematiannya dilaporkan, ketika akaun Instragram rasmi McAfee berkongsi gambar huruf “Q,” memicu kegembiraan di kalangan ahli teori konspirasi QAnon. Business Insider melaporkan bahawa pengaruh QAnon di Telegram dengan “ratusan ribu pengikut” berkongsi catatan yang meragukan kisah bunuh diri.

Tweet McAfee sendiri telah dipost semula tanpa henti hari ini, termasuk satu dari bulan Disember 2019 yang mendakwa kerajaan mengancam untuk membunuhnya dan tidak mempercayai versi peristiwa di mana dia membunuh diri. Namun, tweet itu mempromosikan token kripto “WHACKD” miliknya, yang merujuk kematian Jeffrey Epstein, dan dihubungkan ke laman web di mana token itu dapat dibeli.

Ahli teori konspirasi lain memusatkan perhatian pada posting dari bulan Jun 2019 di mana dia mengaku memiliki data “31+ terabyte” dengan bukti korupsi pemerintah yang dia mendakwa menghukum “ejen CIA” dan “dua pegawai Bahamas” yang dia akan sebarkan jika dia ditangkap. Bagaimanapun McAfee ditangkap pada Oktober 2020 dan tidak ada bukti yang dikeluarkan.

Perlu diingat bahawa McAfee tidak asing untuk membuat tuntutan berani dan aneh, termasuk berjanji akan memakan lingga sendiri di televisyen nasional sekiranya harga Bitcoin gagal melebihi $1 juta pada tahun 2021, bahawa dia telah melakukan hubungan seksual dengan ikan paus, dan bahawa dia telah mensintesis sebatian narkotik baru di Belize.

Tweet McAfee dari penjara juga mendapat nada yang semakin suram dalam beberapa minggu terakhir. Pada bulan Mei, dia mendedahkan dia telah membincangkan pembunuhan diri dengan rakan tahanan.

Dia juga berbicara tentang “seorang lelaki tua yang hilang dalam ayat Twitter yang hampir tidak terbatas – seperti air mata dalam hujan” dan mengakui “mengalami hari yang suram.”

Peguam McAfee dari Sepanyol, Javier Villalba, memberitahu Reuters bahawa dia percaya bahawa McAfee tidak boleh bertolak ansur dengan kurungan:

“Ini adalah hasil dari sistem kejam yang tidak mempunyai alasan untuk menahan lelaki ini dalam waktu yang lama.”

Sumber rujukan & gambar : Cointelegraph & Medium

error: Content is protected !!